асосий менюАсосий менюМахсус бўлимларҚўшимча бўлимАмал мавсуми |
асосий қисм
Хунасанинг мероси ҳақидаги боб3673 марта кўрилган
Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло улардан ҳар бирининг ҳукмини баён қилди ва ҳам эркак, ҳам аёл бўлган шахснинг ҳукмини баён қилмади. Бу эса бу икки сифат бир кишида жамланмаслигига далолат қилади. Ундай бўлса, қандай қилиб ўртада зидлик бўлгани ҳолда бу нарса бўлаяпти?! Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло улар ўртасини ажратиб турувчи аломатлар қилиб қўйди. Шунда ҳам баъзан бир шахсда ҳам эркакнинг, ҳам аёлнинг таносил аъзоси бўлиб, иштибоҳ пайдо бўлиб қолади.
Агар ҳар икки аъзоси билан бавл қилса, кўпроқ қайсиниси билан бавл қилиши эътиборли бўлади. Агар бошида бир аъзоси билан бавл қилишни бошлаб, кейин иккинчисидан ҳам бавл келса, биринчи бавл келган аъзо эътиборли бўлади. Агар ҳар икки аъзоси бавлнинг вақтида ҳам, миқдорида ҳам баробар бўлса, унда балоғатга етганда зоҳир бўладиган бошқа аломатлари зоҳир бўлгунча кутилади ва то ўша пайтгача мушкил (ноаниқ) бўлиб қолади. Лекин, балоғатга етгач ҳолати аниқ бўлишига умид бўлади. Балоғатга етганидан сўнг билинадиган аломатлар эркакларга хос бўлган белгилар бўлса, яъни соқол-мўйлов чиқиши ёки таносил аъзосидан маний (сперма, уруғ суви) келиши каби ишлардан бирортаси зоҳир бўлса, у эркак киши саналади. Аёлларга хос бўлган аломатлар, яъни ҳайз, ҳомиладорлик, кўкракларининг кўтарилиши зоҳир бўлса, у аёл деб саналади.
Уламолар унга ҳар икки ҳолатида ҳам мерос белгилашда ва у билан бирга бўлганларга мерос беришда бир неча фикрга бўлинганлар. - Баъзи уламолар мушкил хунасага зарар бўлувчироқ муомала қилинади, аммо у билан бирга бўлганларга эмас, деганлар. Яъни, уни эркак деб кўрилган тақдирда унга ўзининг улушидан камроқ улуш берилади ёки аёл деб кўрилган тақдирда улушини берилади. Агар ҳар икки тақдирдан бирида ворис бўлмаса, унга ҳеч нарса берилмайди. - Баъзи уламолар ҳар икки ҳолатда ҳам хунасага ҳам, у билан бирга бўлганларга ҳам зарарлироқ муомала қилинади, (тақсимотдан) ортиб қолган молни то хунасанинг ҳоли аниқлашгунича ёки ворислар уни тақсимлашга келишиб олгунларича тўхтатиб турилади, деганлар. - Баъзи уламолар мушкил хунасага агар у эркак ва аёллиги билан мерос олса, эркак ва аёл улушининг ярми берилади, агар икки тақдирдан фақат бири билан мерос олса, унга ўзи мерос олаётган тақдирнинг ярми берилади ва хунасанинг ҳоли аниқланишидан умид бўлса ҳам, бўлмаса ҳам фарқсиз, шунга амал қилинади, деганлар. - Баъзи уламолар масалага батафсилроқ киришиш керак, дейдилар. Яъни, агар хунасанинг ҳоли аниқланишига умид бўлса, унга ва у билан бирга бўлганларга зарарлироқ муомала қилинади, унга ҳам, у билан бирга бўлганларга ҳам аниқ билинган меросларини берилади ва ортиб қолган молни то унинг ҳоли аниқ бўлгунича тўхтатиб турилади. Агар унинг ҳоли аниқланишига умид бўлмаса, у ҳолда хунасага агар ҳар икки тақдир билан мерос олаётган бўлса, эркак меросининг ярмини ва аёл меросининг ярмини берилади. Агар икки тақдирдан бири билан мерос олаётган бўлса, унга ўзи ҳақли бўлган улушнинг ярми берилади, деганлар. Валлоҳу аълам. |