асосий менюАсосий менюМахсус бўлимларҚўшимча бўлимАмал мавсуми |
асосий қисм
"Салаф солиҳ" - "Аҳлуссунна вал-жамоа" эътиқоди (10)2882 марта кўрилган Ўнинчи асос:“Ахлуссунна вал-жамоа”нинг бидъат ва нафс-хаво ахлига муносабати“Ахлуссунна вал-жамоа” эъткодининг асосларидан бири — улар динда ундан бўлмаган нарсаларни пайдо килган кишилардан нафратланиш, уларни яхши кўрмаслик, сўзларини эшитмаслик, улар билан дўстлашмаслик, бирга ўтирмаслик ва бахс килмаслик, уларнинг ботил сўзларини эшитишдан кулокларни эхтиёт килиш, уларнинг ахволлари ва ёмонликларини баён килиш, улардан умматни огохлантириб, одамларни нафратлантириш керак, деб билишларидир. Расулуллох соллаллоху алайхи ва саллам дедилар: “Мендан аввал юборилган барча пайгамбарнинг ўз уммати ичида унинг суннатини ушлаб, амрларига эргашадиган хаворий — издошлари ва асхоблари бўлган. Улардан сўнг эса, килмайдиган нарсаларини сўзлайдиган ва буюрилмаган нарсаларни киладиган «Хулуф»лар – ёмон кишилар келади. Уларни кўли билан кайтариб жиход килган киши — мўъминдир. Уларга карши тили билан жиход килган одам — мўъминдир. Уларга калби билан жиход килган (яъни, хеч бўлмаганда дилида уларни ёмон кўрган) одам — мўъминдир. Булардан бошка холатларда хардал (хардал-горчица)нинг уругича хам иймон йўк”. (Шайх Албоний: “Сахиху Сунани Аби Довуд”) “Умматимнинг охирида сизларга сизлар ва оталарингиз эшитмаган сўзларни сўзлайдиган одамлар чикадилар. Ўзингизни улардан, уларни ўзингиздан узок тутинг!” (Имом Муслим ривояти). “Ахлуссунна вал-жамоа” бидъатга: “Бидъат — пайгамбаримиз Мухаммад соллаллоху алайхи ва салламнинг вафотидан ва дин комил бўлганидан сўнг дин кўринишида пайдо бўлган, килиш учун Куръон ва суннатда бирон бир далили бўлмаган ёки динда Аллох таолога якин бўлиш ёки ибодат килиш максадида шариатга ўхшаш йўллар билан чикарилган барча янгиликлардир. Шунинг учун хам бидъат суннатнинг мукобилидир. Бирок суннат хидоят, бидъат эса залолатдир”— деб таърифлайдилар. Бидъат, уларнинг наздида, бидъат комил тавхидга каршилик килади. У ширк василаларидан биридир, яъни Аллох таолога У машруъ килмаган нарсалар билан ибодат килишдир. Василалар эса максадлар хукмидадир. Аллох таолога ибодат килишда ширкка ёки динда янгиликка олиб борадиган хар кандай нарсанинг йўли тўсилиши керак. Чунки дин комил бўлгандир. Аллох таоло деди: “Бугун сизларга динингизни комил килдим, неъматимни бенуксон, тўкис килиб бердим ва сизлар учун (факат) Исломни дин килиб танладим.” (Моида: 3). Расулуллох соллаллоху алайхи ва саллам дедилар: “Ким бизнинг шу ишимизда ундан бўлмаган нарсани пайдо килса, у (иш) рад килингандир” (Муттафакун алайх). “Сўзнинг яхшироги Аллохнинг Китоби, йўлнинг яхшироги Мухаммад соллаллоху алайхи ва салламнинг йўли, ишларнинг ёмонроги (динда) янги пайдо бўлганларидир. Ва барча бидъат залолатдир”[1] (Имом Муслим ривояти). “Ахлуссунна вал-жамоа”: “Бидъатлар бир хил даражада эмас, бир-биридан фаркли бир неча турлидир. Уларнинг баъзилари диндан чикарар, баъзилари эса чикармас, баъзилари катта гунохлар, баъзилари эса кичик гунохлар каторидадир. Бирок, уларнинг барчаси залолат эканида муштракдир. Куллий (асосий) бидъатлар жузъий бидъатлар каби, оддий бидъатлар мураккаб бидъатлар каби, хакикийлари кейин кўшилганлари каби ўз жинси ва хукмларида бир хил эмасдир”— деб айтадилар. Бундан ташкари бидъатлар ўз хукмида хам фаркли: бириси куфр ва бириси фиск бўлганидек, уни килган кишиларнинг хукмлари хам фарклидир. Шунинг учун хам “ахлуссунна вал-жамоа” бидъатчилар устидан бир хил хукм килмайдилар. Балки, килган бидъатларига караб турли шахсларга турлича хукм килади. Зеро, жохил ва таъвилчи килаётган бидъатини билиб килган киши каби эмас, мужтахид олим эса ўз бидъатига даъват этаётган ва нафс-хавосига эргашган олим каби эмасдир. “Ахлуссунна вал-жамоа” бидъатини ошкор килиб, унга даъват этаётган кишиларга ўз бидъатини пинхона килаётган кишиларга килган муомалаларини килмайдилар. Чунки бидъатга даъват этаётган кишининг зарари бошкаларга хам таъсир килади. Шунинг учун хам уни тўхтатиш, килган ишларини очиб ташлаш ва бидъатларидан тийилиши учун уни жазолаш керак. Чунки у гунох (мункар) ишни ошкора килди ва жазога лойик бўлди. Мазкур сабабларга кўра, “ахлуссунна вал-жамоа” хар бир бидъатчига ўзига хос муомала килади. Бидъатчилар ва уларга таклид килган кишиларнинг барчасига Аллох таолодан хидоят сўраб дуо киладилар. Уларга суннат ва хидоятда бўлишларини тилайдилар. Килган ишлари хато эканини тавба килишлари учун тушунтирадилар. Килган ишлари куфр бўлмаса зохирларига караб хукм килиб, ички дунёларини Аллохга хавола киладилар. Бидъат ва нафс-хаво ахлининг белгилариНафс-хавосига берилган ва бидъатчи кимсаларнинг уларда зухур этиб турадиган ва таниладиган белгилари бор. Ислом умматини огохлантириш ва бидъатчиларнинг йўлларига юриб кетишдан кайтариш учун улар хакида Аллох таоло Ўз Китобида ва Расул соллаллоху алайхи ва саллам ўз суннатларида хабар берди. Уларнинг белгиларидан баъзилари куйидагилар: Шариат максадларини билмаслик, таркоклик, жамоатдан узок бўлиш, бахс-жанжал килиш, хавосига эргашиш, аклни наклга мукаддам кўйиш, суннатни билмаслик, муташобих — хакикатини билиш имкони йўк бўлган оятлар хакида бахсларга берилиш, суннатни Куръонга карши кўйиш, шахсларни улуглашда ва ибодатда гулув кетиш, ўзни кофирларга ўхшатиш, суннат ахлига турли лакаблар кўйиш, салаф йўлида юрган кишиларни ёмон кўриш ва уларни расулуллох соллаллоху алайхи ва салламнинг хабарларини келтирган кишиларга душман бўлиш ва уларни енгил санаш. Ўзларига мухолиф бўлган одамларни далилсиз кофир хисоблаш. Хакгўй кишиларга карши хокимлар ва султонлардан ёрдам сўраш. “Ахлуссунна вал-жамоа” бидъатчиларнинг асосийлари тўртта деб биладилар. Улар: рофиза-шиалар, хаворижлар, кадарийялар ва муржиалардир. Булардан кўплаб фиркалар ажралиб чикди ва расулуллох соллаллоху алайхи ва саллам хабар берганларидек, етмиш икки гурухга етиб бордилар. “Ахлуссунна вал-жамоа”нинг бидъатчи ва нафс-хаволарига эргашган кишиларга раддия беришда яхши саъй-харакатлари бор. Уларнинг булар хакида айтган сўзлари кўп бўлиб, биз куйида мисол тарикасида улардан баъзиларини келтирамиз. Имом Ахмад ибн Синан ал-Каттон рахимахуллох деди: “Дунёда кайси бидъатчи бўлмасин хадис ахлини ёмон кўради. Бидъат ишларни килгувчи кимсанинг калбидан хадиснинг халовати кетади” [2] Имом Абу Хотим ал-Ханзалий ар-Розий рахимахуллох деди: “Бидъатчиларнинг белгиси — хадис ахлини айблаб гийбат килиб юриш, зиндикларнинг белгиси — хадис ахлини салафлардан келган хабарларни бекор килган “хашавийлар” деб аташлари, жахмийларнинг белгиси — салаф йўлида юрган кишиларни “мушаббихалар” (Аллохни махлукларга ўхшатувчилар) деб, кадарийяларнинг белгиси — салаф йўлида юрган кишиларни “мужаббиралар” деб, муржиаларнинг белгиси — салаф йўлида юрган кишиларни “мухолифа”, нуксонийя” деб, рофизаларнинг белгиси — салаф йўлида юрган кишиларни “носибалар” деб аташларидир. “Ахлуссунна”нинг бир исми бор. “Ахлуссунна”ни юкоридаги барча номлар билан номлаш хато, балки махолдир"[3] Макка шахрдаги ибн Катилага хадис ахлини эслатилса, у: “Хадис ахли ёмон одамлар”— деб айтибди” дейилганида Имом Ахмад ибн Ханбал рахимахуллох: “у — зиндикдир, у — зиндикдир, у — зиндикдир”— деб, кўлларини силтаб уйларига кириб кетдилар” [4] Аллох таоло хадис ахлини ва “ахлуссунна”ни уларга нисбат берилган барча айблардан химоя килди. Улар расулуллох соллалоху алайхи ва салламнинг йўллари бўлмиш улуг суннат, макбул сийрат, тўгри йўл, кучли ва етук хужжат сохибларидир. Аллох таоло уларни Ўзининг Китоби ва расули соллаллоху алайхи ва салламнинг суннатларига эргашиш, расулуллох соллаллоху алайхи ва саллам ва дин имомлари хамда Ислом йўлида харакат килган уммат олимларини яхши кўришга муваффак килди. Расулуллох соллаллоху алайхи ва саллам: “Киши ўзи яхши кўрган кавм билан биргадир”— [5]деб хабар берганларидек, ким кимни яхши кўрса у билан биргадир. Расулуллох соллаллоху алайхи ва саллам, умматнинг дастлабки уч авлоди хидоят имомлари, шариат олимлари, мухаддислар, салафлар бўлмиш сахобалар, тобиинлар, табъа-тобиинларни яхши кўрган ва уларга бизнинг кунимизга кадар эргашган киши “ахлуссунна” яъни, суннат сохибидир. [6] Салаф уламоларининг бидъатчилардан эхтиёт бўлиш хакидаги ўгитлари
[1] - Динда пайдо бўлган биринчи бидъат — намоз билан закот ўртасини ажратиш ва: “Закот расулуллох соллаллоху алайхи ва салламнинг ўзигагина берилади”— деб даъво килиш бўлган эди. Абу Бакр разияллоху анху буларга карши жиход килди ва уларни ишлари кучаймай туриб йўк килди. Агар буларни ўз холига кўйганларида эди уларнинг бу даъвоси хозирги кунимизгача дин бўлиб колар эди. Умар разияллоху анхунинг даврида эса баъзи кичик бидъатлар пайдо бўлди. Умар разияллоху анху хам уларни таг-томири билан тугатдилар. Усмон разияллоху анхунинг даврида эса катта фитналар бош кўтарди. У — хак халифага килич билан карши чикиш эди. Уларнинг бидъатлари Усмон разияллоху анхунинг ўлими билан тугалланди. Бу —бизнинг кунларимизга кадар етиб келган хаворижлар фитнасининг аввали эди. Кейин эса фитналар кетма-кет кела бошлади. Кадарийялар, муржиалар, рофизалар, ботинийлар, жахмийялар, зиндиклар ва Аллох таолонинг исм ва сифатларини инкор этган кўплаб адашган тоифалар — бидъатчилардир. Бидъатлар пайдо бўлгани сайин “ахлуссунна вал-жамоа” уларга карши хозиру нозир бўлдилар. Хак ва ботил ўртасидаги кураш бизнинг кунларимизгача етиб келди ва киёмат кунига кадар давом этади. “Ахлусунна вал-жамоа” хар замон ва хар маконда Куръон, суннат ва умматнинг ижмоъси (иттифоки) га зид бўлган барча сўз ва ишлар юзидан никобини очиб ташлайди. [2]Имом Нававий: “ат-Тазкира”. [3] Розий: Китабу аслис-суннати ва эътикодид-дин”. [4] Барбахорий: “Шархуссунна”. [5] Имом Бухорий ривояти. [6] Бидъатчининг оркасида намоз ўкиш: Билингки, “ахлуссунна” нинг бу масаладаги сўзларининг хулосаси куйидагича:
Бидъатчиларга жаноза намозини ўкимаслик ва Аллохдан уларга рахмат сўрамасликнинг хукми:
|